Nya tag

Värmeböljan har fått ner trädgårderandet på en mycket låg nivå. Men idéerna börjar ploppa upp och hamnar på höstlistan. Vårlistan var klart längre men det mesta prickades av. Igår tog jag dock ett rejält tag med en mindre rabatt som har tre stöttepelare, en stor katsura och en rejäl smällspirea Diablo och en lönn. Perennerna under grävdes bort (gulnade dagliljor, färgkulla, lammöron och aklejor) och fick nya platser. Sen lade jag markduk och krattade ut grus och ställde dit tre Ernstsäckar med dahlior. Det är första rabatten som jag lägger igen men ville testa att få en luftigare känsla genom att buskarna och träden hunnit växa sig så stora. 

Får se om det hamnar en bänk framför eller om jag planterar några buxbomsklot i gruset? Har i alla fall lärt mig denna sommar att inte flytta buskar på våren, fått slänga många som inte hann rota sig innan den stora torkan kom. 


Dahlian Cafe au Lait har bytt färg. Näringsbrist eller värmen? Ska få större jordvolym nästa år!


Havtornet Hikul har älskat sommarvärmen. Perukbusken intill mår också bra.


Kärleksört Sedum Orbit Bronze, ny från B'ströö plantskola
































#1 - - Carina:

Det blev väldigt fint :) Men är det början på en trend att lägga igen? Du har ju så fint. Sedumen var läcker liksom havtornet. Undrar om det var det jag såg på en plantskola i höstas. Det jag såg var lågt och vackert silverfärgat. Tydligen också bra att forma.

Ha det gott! Carina

Svar: Vet inte men det är en rabatt jag inte fått till, den har för tunt jord lager och växterna som hamnat där har "fula" perioder. Så jag får tänka till om jag ska fylla den igen. Hikul är mkt lätt att forma och har ett tätare naturligt växtsätt än andra havtorn. Dessutom ska den inte sätta rotskott.
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...