Ersättare till buxbom

Jag har mycket buxbom i trädgården. En del är sticklingsförökade av gamla sorter andra har jag köpt på marknader och i butiker. De är olika känsliga för svampangrepp har jag märkt, de gamla sticklingsförökade klarar sig mycket bättre. Pionrabattens buxbom blev hårt drabbade av höstens blöta väder. Här är det ju oftast torka som råder så när andra rapporterat om buxbomsdöden så har jag trott mig gå säker. 
Jag sparade de angripna kloten i trädgårdslandet, ska beskära dem hårt och se om de kommer igen.

Ersättning som kantväxt blir idegran, Taxus Hilli, som jag beställt hos B'ströö träd och buskar.

Några friska klot har fått flytta in i rabatten som snart är helt grön av bladen från dagliljor och pioner. Den öppna jorden täcker jag med fårull för att bevara fukt och skrämma rådjur!
















#1 - - Carina:

Tråkigt med buxbomen men samtidigt blev det en fin kontrast mellan de lite högra och smala taxusarna och de friska buxbomskloten. Kanske blir det ett riktigt lyft så småningom trots allt. Ull - tack för påminnelsen. Jag ska åka bort och fråga en fårbonde om de har överskott de vill bli av med.

Ha det gott! Carina

Svar: Ja det är det som är spännande med trädgård, det öppnar sig nya möjligheter när ngt ger upp. Tack för uppmuntrande ord!
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...