Buxbom eller idegran?

Efter en ovanligt regnig sommar och höst så är det många som upptäcker svampangrepp på sina buxbom. Bladen faller av på delar av plantan och den ser riktigt tråkig ut. Buxbom kan angripas av olika svampsjukdomar. En del klarar den, börjar skjuta nya skott nästa säsong men när det blir återkommande angrepp så kan det vara dags att fundera på ersättare. På instagram ser jag många som planterar Taxus media hilli, en hybrid av idegran och japansk idegran. När Sofiero bytte ut sina buxbomhäckar för några år sen valde de japansk dvärgidegran Taxus cuspidata Nana. 

Jag har buxbom på många ställen i trädgården, både som häckar och solitärer. En hel del har jag drivit upp från sticklingar, annat är reafynd. Och någon gång har svampsporerna smitit in. Det ser fint ut på många håll men riktigt tråkigt ut på andra. 

Det är speciellt en rabatt som kämpat i flera år, jag har behandlat med mikroferm som ska ha en stärkande effekt och buskarna har satt nya skott och sen dukat under igen. Till våren kommer jag byta ut hela infattningen. Boel på B'ströö träd och buskar har fått en beställning - det blir dvärgidegranen Nana som ska tåla kalk och vara lätt att formklippa (ska klippa klot) och så ska jag testa Hillii på ett ställe där jag vill ha låg häck. Idegran ska vara tålig i de flesta lägen men eftersom jag har kalkrik sandjord och för det mesta dåligt med nederbörd kommer jag jordförbättra med torv.  

Taxus cuspidata Nana
#1 - - Carina:

Peppar, peppar så är mina buxbom friska. Men sen larmen kom för några år sedan så köper jag inte i handeln. Jag har tagit sticklingar från mina buskar och stora buskar i trädgårdar där jag ser att de är stora och friska. Hoppas strategin håller över tid :)

Men en mix med taxus låter både klokt och snyggt :)

Ha det gott! Carina

Svar: Så har jag också tänkt men jag tror smittan har funnits här i många år utan att bryta ut pga att det är så torrt här. De buskar jag själv drivit fram från sticklingar är de friskaste. Du kommer säkert klara dina om de flesta är "egentillverkade". Lycka till!
Anna Melander

#2 - - Lisa:

Vad tråkigt att du behöver byta ut Buxbomen. Har beundrat dina buxbomsinramningar i bloggen många gånger.

Svar: Ja det är trist. Trösterikt att jag inte är ensam om situationen och att det finns annat vintergrönt. Kanske en del rabatter klarar sig.
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...