Parksallat, knölklocka och kvickrot

Många trädgårdsägare suckar över kirskålen. Andra beklagar sig över den snabba kvickroten. Jag har båda men det som är värst att få in i en perennrabatt är knölklocka och parksallat. Det är nästan omöjligt att få bort dem utan att gräva om hela landet. Det blev helgens projekt: tömma en rabatt på dagliljor och kärleksört.


Nästa steg är att gräva om jorden, leta efter alla besvärliga rotknölar och trådar för att sen bara ha sommarblommor en säsong. Då kan jag tömma den igen i höst, få bort de ogräs jag missat och kanske sätta perenner nästa år? När jag flyttar, delar och planterar om växter måste jag vara noga med att täcka den bara jorden runt.

Jag hade slut på ensilage så det fick bli fårull tills jag fått hem mer eller det blivit lite gräsklipp. Fårullen täcker bra och håller fukten men om t ex kvickrot tar sig upp blir det svårt att rensa. Jag hade tänkt hinna plantera ut en del sommarblommor från växthuset men är glad att jag inte gjorde det med tanke på hur vädret blev. Snö i maj!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...