Hallonlandet - check!

Förra helgen blev jag äntligen klar med hallonlandet. Nu är all kvickrot och kirskål borta (😬), ja iaf kraftigt decimerade och jorden är täckt med ett tjockt lager ensilage. Hittade härligt ullsnöre hos rostiga tanten som plantorna får luta sig mot. Tulpanerna har börjat slå ut och sköna maj är så välkommen med sol och gärna lite värme.

I växthuset är det riktigt trångt med alla små plantor som vill ut. Grönkål, mangold och tobak fick flytta ut till lecablockslådan med skyddande fiberduk över. Jag satte några små plantor grönkål under äppelträden också, de brukar klara sig bra där. Till denna helg har jag skaffat flera säckar hästgödsel och en massa fårull.

#1 - - Carina:

Tack för fina tips. Ensilaget - är det höensilage ur de där stora vita rullarna? Jag har använt det men det behöver vattnas ur rejält. De är de dåliga jag fått och smörsyran som bildas i dem verkar inte bra för växterna.

Jag vill gärna täcka så alla tips är bra :)

Ha det gott! Carina

Svar: Jag har använt sånt som bonden ej kan ge djuren. Han stjälper av ett lass som får ligga några veckor innan jag spritt ut allt, det torkar fort i blåsten och smörsyran verkar försvinna. Har inte sett att det skadat växterna, tvärtom. Men man kan ju låta bli att lägga för nära om det är känsliga växter?
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...