Växthuset är vårens bästa rum

Förra helgen vårstädade vi växthuset. Det är så härligt att börja trädgårdssäsongen på riktigt med att tömma odlingslådor, hänga upp gardiner och göra iordning sängen med madrasser och kuddar. Vi skurar först med såpa och gör sen rent med högtrycksspolen. Odlingslådorna fylldes till lite mer än hälften med hästgödsel som legat i sopsäckar sen förra året. På den lägger jag på bra jord och täcker sen med ett tunt lager barkmull. Första tomatplantorna planterar jag denna helg och kör igång frostvakten + täcker med fiberduk så de fortfarande kalla nätterna inte tar kål på dem. I hinkarna driver jag dahliaknölarna, några hade tjuvstartat våren i sin papperspåse.



Jag brukar lägga ut fårull så här års för att skrämma rådjuren men jag har inte fått tag på någon så det är sprayning med trichogarden som gäller så fort krokusar och tulpaner sticker upp ur jorden. Det funkar riktigt bra, medlet är gjort på fårtalg. Älskar när våriris och krokus plötsligt bara är här och lyser upp allt grått med sina klara färger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...