Lökar - höstens vårtecken

Årets inköp av blomlök är gjorda på Bulbs.se, Blomsterlandet och Lidl. I alla rabatter där jag gräver ner tulpanlökar hamnar även ett gäng allium, det funkade som sorkskydd förra säsongen. Det blev också några olika sorter narcisser och pingstliljor i vita eller mycket ljust gula nyanser. För att komma ihåg var jag satt lökarna fotar jag påsen i rabatten. Några återkommande favoriter av tulpaner och allium: Verona, Princess Irene, Allium christophi, Allium nigrum, Queen of night, Black Jack, Ballerina. Nya narcisser är Green eyes, Mount Hood och Ice Follies. Hösten är torrare än vanligt så jag hoppas på regn snart så lökarna kan rota sig bra innan vintern. Det är ändå härligt att planera för vår denna tid samtidigt som hösten bjuder in till trädgårdsvila. I helgen fick jag hjälp av goda vänner att klippa häck och några träd. Underbart med vänner som gärna delar arbetsglädjen med trädgård😊. Nästa helg är det skördefest på Öland, jag kommer inte ha öppen trädgård då. Så här års är trädgården min avkoppling från vardagen och då räcker det bra att bara umgås med familj och vänner. Nästa öppen trädgård blir nog på Öland spirar!

Pipörten blommar om igen
Tofsliljan dyker alltid upp lite oväntat
Rosa och vita allium och tulpaner ska spira till våren
Påsklilja Mount Hood (vit/ljusgul) och stäpplök Allium Christophi nedgrävda bland vinröd alunrot.
Salvia, helgonört och silverpäron ska få sällskap av orange och svarta tulpaner

#1 - - Lena Ohlsson:

Hej, så smart att fota påsarna i den rabatt man planterar! Att inte man har kunnat komma på det! haha. Ska användas nästa gång, som lökar ska ner. Jag glömmer ju jämt att/vad jag satt ner i jorden. Märker det först när nästa plantering ska ske. Ooops, där fanns ju redan nåt!
tack för dina fina bilder!
Ha det gott!
// lena i blekinge

Svar: Känner igen mig för även om jag fotar är minnet kort... tack för dina vänliga ord!
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...