Vinter i trädgården

En trädgård kan vara vacker även vintertid. Vinterståndare, formklippta buskar och vintergröna växter bildar en stomme tillsammans med träd och stenar. Förra helgen la sig ett fluffigt snötäcke över allt, nu är det bart igen. Men snart blir det ljusare, knoppar börjar svälla och de första lökväxterna sticker försiktigt upp ur marken. 
Taklöksfatet väl inbäddatSolhattarna har en lång säsong...
Dammen hålls öppen med en liten pump. Koltrastarna samlas ofta där!Blanka kulor i rostig infattning från Rostiga tanten håller rådjuren borta.
Jätteverbenorna blir perenna här tack vare sandjord och milda vintrar.
Ormhasseln är vackrast utan blad.

Ganska grönt för att vara januari!

Fler trädgårdar i vinterskrud hittar du här
 
 
 
 
 
 
#1 - - Trädgård På Djupet:

Så fint det ser ut på vintern också! jag lämnar också kvar mycket i rabatterna, och klipper framåt våren.

Svar: Ja det blir mkt att göra på våren men det är fint med alla torkade fröställningar.
Anna

#2 - - Gunilla:

Härliga vinterbilder där alla former på träd och buskar framträder.
Frökapslar kan vara riktigt dekorativa vintertid.

Trevlig helg

Svar: Tack detsamma!
Anna

#3 - - Carina:

Så mycket vackra former och strukturer även vintertid i din trädgård. Blir väldigt nyfiken på dina klot. Har du haft dem i flera år och de fortsätter skrämma rådjur?

Ha en fin helg! Carina

Svar: Det är andra året med silverkloten och de gjorde stor skillnad förra våren, jag lägger även ut fårull när lökarna börjar sticka upp men det brukar inte funka till 100%. Det gjorde det i våras! Hört flera som har samma erfarenhet.
Anna

#4 - - Anette:

Väldigt grönt jämfört med min verklighet.
Så snygg ormhassel, nog är det väl en sådan.
Jätteverbena överlevde en vinter, det lär inte hända i år.
Trevlig helg.
/Anette

Svar: Javisst är det en ormhassel - ibland skriver handen inte vad huvudet tänker;) Vet att jag i början jämt förväxlade troll och ormhassel. Tack!
Anna

#5 - - Sanda Cottage:

Här är inte verbenorna perenna men de sprider sig bra! Jag drar dock upp nya varje år så jag får en tidigare blomning oxå!

Snygg vinterträdgård :D

//Veronica

Svar: Ja man vill ju inte vara utan denna lättplacerade skönhet!
Anna

#6 - - Annika Christensen :

Har ni så mycket snö nu? Kul och se trädgården på vintern.
Det kan nog bli en och annan ny jätteverbena ser jag.
Allt gott
Annika

Svar: Vi hade - men det mesta regnade bort innan kylan kom i veckan. Kram
Anna

#7 - - Charlotta:

Din trädgård är fin i vinterskrud, man kan se hur otroligt härlig den måste vara under "rätt" säsong. :)
Ha det gott!

Svar: Ja den är nog härligare i maj;)
Anna

#8 - - Marika:

Du har mycket som är grönt och fint i din trädgård.
Ha en fin helg!

Svar: Tack detsamma!
Anna

#9 - - Villroses hage:

Bildene sladrer om en svært frodig sommerhage...

Svar: Ja svårt att tänka sig nu kanske men om några månader ser det helt annorlunda ut!
Anna

#10 - - Katarina /En Grön Sida:

Hejsan! Tror inte jag hälsat på din blogg (o därmed trädgård) tidigare, men oj så spännande det ser ut. Gångar som snirklar sig, härligt! Jag återkommer!
Allt gott!
/Katarina

Svar: Välkommen! Jag följer din blogg!
Anna

#11 - - Pia:

Din trädgård ser spännande ut både med och utan snö!
Må så gott!

Svar: Tack!
Anna

#12 - - ewa :

Så fint! Vackert med allt det gröna som ramar in!

Ha der gott, kram Ewa :)

Svar: Ja jag är glad för att buxbomen trivs!
Anna

#13 - - Sylvia:

Åh vad glad jag är som fann din blogg. Ser att jag måste upptäcka den mer. Din trädgård ser underbar ut!
Håller med dig att Trollhasseln är så mycket snyggare utan blad. På sommaren brukar jag gå och plocka bort lite av bladen för att man ska kunna se de vackra grenarna...
Ha en fortsatt skön helg :)

Svar: Vad roligt att du gillar den! Det är en ormhassel, det är så lätt att blanda ihop de två namnen och nu gjorde jag det skriftligt också... Har ändrat!
Anna

#14 - - barfota i mossan:

Din trädgård är så fin vare sig det är snö eller ej! Snygga kulor med rostringar runt som håller rådjuren borta. Det skulle jag också behöva några :-) Skön söndag!

Svar: Tack!
Anna

#15 - - Martas rike:

Jag föredrar både min och andras trädgård utan snö, även på vinter. Hos dig är det vita gruset tillsammans med buxbomskloten en fullträff.
Taklöksfatet har du säkert visat förut, men jag har missat det. Jag har ett fat som påminner mycket om ditt eller t o m likadant, och jag har funderat på att plantera taklökar i det, men klarar de verkligen en vinter som denna? Eller ska man vara inställd på att köpa nya varje år?
Hälsar
Marta

Svar: Hittills har det gått bra! Fatet är förstås perforerat så jorden hålls väldränerad. Har haft det så ett par vintrar men de har ju varit milda. Testa! Kram Anna
Anna

#16 - - Rost och rädisor:

Makalöst vackert även nu på vintern och perenna jätteverbenor känns excotiskt.
Allt gott
Anette

Svar: Tack snälla!
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...