Drömmar och visioner 2016 - eller bara en liten kom-ihåg-lista?

 
Temat för Blommig fredag denna vecka kräver en djupdykning bland alla tankar och funderingar som snurrar runt i huvudet så här års - vad vill jag med trädgården detta år? Erfarenheter från förra säsongen tas till vara och hamnar på listan. Sen vet jag av erfarenhet att det alltid dyker upp nya idéer medan jag är i trädgården - allt går inte att planera i förväg! Så detta är mer en kom-ihåg-lista än stora visioner.
- färre tomatplantor i växthuset ger lika stor skörd (mer vatten, näring och utrymme till varje)
- två Ernstsäckar med varsin gurkplanta räcker bra
- fortsätta projekt lättskött trädgård = täta planteringar som hindrar ogräs, täckodling (gammalt ensilage från bonden var perfekt!) och rätt växt i rätt läge
- få ordning på solbrudsrabatten; de behöver stöttande vänner😉
- gräva bort gamla komposthögen
- öppen trädgård ( Tusen trädgårdar 3/7) + några fler väl valda datum med färre timmar öppet varje gång så det känns roligt varje gång och jag hinner prata med alla!
 
2016 - som en blank spegel ännu
Vilken väg ska man välja?
Välja det beprövade som grund...
... men vara öppen för ny inspiration.
Less is more
Men mer av samma sort kan också vara rätt.
Stöttande vänner är aldrig fel
Ibland behövs större ingrepp, dags för omplantering och jordförbättring.
10 år har trädgården hunnit bli, de stora nya projekten är färre - men utrymme för innovationer finns. Välkommen i sommar om du vill. Första öppen trädgård blir en av dagarna under Öland spirar (sista helgen i maj).
 
 
Här hittar du fler trädgårdsvisioner!
 
#1 - - Marika:

Så fin trädgård du har.
Trevlig helg!

Svar: Detsamma!
Anna

#2 - - Rost och rädisor:

Låter som genomförbara visioner. Hoppas jag får möjlighet att hälsa på dig vid nån av de öppna dagarna.
Allt gott
Anette

Svar: Välkommen!
Anna

#3 - - Martas rike:

Det är precis som du skriver, idéerna dyker upp när man är mitt i något annat.
God fortsättning på det nya året!
Kram
Marta

Svar: Detsamma Marta!
Anna

#4 - - Villroses hage:

Herlige bilder fra en flott hage!
Ja, huskeliste passer nog bedre for meg også, enn store visjoner...

Svar: Tack!
Anna

#5 - - Carina:

Har nog missat din blogg och trädgård tidigare. Måste säga att av de här få men härliga bilderna får jag känslan av en fantastisk trädgård. Och visst lär man genom åren att 'less is more'.

Ha det gott! Carina

Svar: Tack! Spännande tankar om visioner på din sida!
Anna

#6 - - Gunilla:

Vilken fantastisk frodig trädgård du har.
Rena önskedrömmen

Trevlig helg

Svar: Tack detsamma!
Anna

#7 - - barfota i mossan:

Vad klokt att göra en lista, för minnet är ju bra men kort när man väl står där med en massa tomatplantor som man helst inte vill slänga bort... Du har så fint så glöm inte bort att bara njuta emellan varven :-)
Kanske kommer jag en sväng till Öland och tittar in hos dig, det vore roligt.
Önskar dig en skön helg!
Katarina

Svar: Ja gör gärna det!
Anna

#8 - - Sanda Cottage:

Men vilka underbara bilder du visar. Vilken trädgård!!
Jag håller med om att Less is more! Jag har alltid haft förmågan att tänka tvärtom men i år ska jag "skärpa" mig :)

//Veronica

Svar: Då blir vi två😉
Anna

#9 - - Sylvia:

Det kan mycket väl bli så att vi besöker dig under Öland spirar i år. Vi brukar ta oss en tur då men vi har inte varit så långt norr ut förut under detta evenemang men det verkar vara dags för det nu :)

Svar: Gör det - jag kommer skriva på bloggen vilka tider som gäller!
Anna

#10 - - Lena:

Fantastiskt fint! Hur hittar jag till dig när du har öppen trädgård?

Svar: Har mailat vägbeskrivning men adressen är Kesnäs Kalkugnsvägen 41!
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...