Sommaren summeras

Sommaren 2016 innebar mycket tid med barn och barnbarn, besök av släkt och vänner, byggande av Attefallsstuga, en härlig tripp till Lofoten och ovanligt lite trädgårderande! Därav få blogginlägg och bara några korta glimtar på instagram. Nu är semestern över men trädgården finns kvar i höst. Det finns en hel del jag vill göra, beskära och tukta, flytta växter och göra fint. Hösten är lugnare än våren, det som inte blir gjort kan man ta senare. Här på norra Öland går det ofta att gräva långt in i december.

Jag är ingen stor grönsaksodlare men är nöjd med skörden av svartkål, vitlök, squash, skärbönor och tomater. Bevattningsförbud har rått hela sommaren som vanligt så täckodling med ensilage har varit räddningen. I växthuset vattnar jag dock, annars skulle det inte bli något alls.....

Praktvädden ( den nästan svarta blomman) var mycket lättodlad och kommer bli en återkommande favorit bland sommarblommorna. Fårullen som användes som rådjursskydd i våras blev snygga gångar i landet. Den rosa vallmon dök som vanligt upp överallt men mest glad är jag över den snygga grågröna vallmokapseln i keramik som jag hittade hos Kaps keramik i Byxelkrok. Dahliaknölarna jag fick av Sonja visade sig vara en mörkbladig sort med cerise blomma, mycket snygg! En ovanligt torr högsommar innebär trötta perenner, t.o.m brunnävan hänger med bladen. Min strategi att plantera många buskar och träd för att skapa skugga någon del av dagen gör ändå att det mesta klarat sig bra. Dagliljor och solhattar har varit fantastiska.

Med hopp om en vacker sensommar och höst och kanske lite tätare blogginlägg/ Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...