Hur lurar man sorken att inte äta tulpanlökar?

För några år sen hade jag problem med att rådjuren åt upp mina tulpaner. Det har fårull, silvriga kulor och tricogarden rått bukt med. Då dyker det plötsligt upp sork eller möss som glatt mumsar i sig nysatta tulpan och krokuslökar. När det hände förra vintern i rabatterna bestämde jag mig för att sätta de flesta i krukor istället med nät över. Funkade inte - nätet för glest. Så nu blir det totalt fyra tulpaner av Verona-lökarna istället för trettio😁... De enda lökarna som klarade sig är de som samplanterades med allium eller hyacinter i rabatt. Så har du något bra tips tar jag gärna emot det till höstens lökinköp. Annars får det bli narcisser, allium, frittillarior och hyacinter för hela slanten!
En Verona kvar....
I den gröna plåtkrukan har alla Apeldoorns Elite klarat sig tills igår natt - då hade någon lite gnagare  lyckats ta sig uppför den blanka hala ytan och knapra i sig två lökar..
Allium + tulpaner verkar funka.
Och för övrigt är iu påskliljor också fina😉

PS:
Pollineringen av persikoträdet i växthuset lyckades!!
#1 - - Merja:

Så tråkigt, alltid ska det vara något. Låter som du får fortsätta med blandningen för att klara dig. Än så länge har mina tulpanblad fått sått orörda, men det kan ju ändra sig snabbt med skogen intill.
Ha en bra dag!

Svar: Vad skönt! Man får vara glad för det som blir;)
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...