En perenn med utsikt

Temat för blommig fredag denna vecka är att presentera en favorit bland perennerna. Efter lite bläddrande bland härliga somriga bilder fastnar jag till slut för den blekgula jättevädden. De små bollarna svävar högt över marken och ger höjd utan att skymma. Den är lätt att dela och få flera av och tycks gilla det torra läget under den stora getapeln. Men den vill nog helst ha mycket sol! Under jättevädden sprider sig den vinröda grekvädden, de blommar samtidigt och matchar varandra.
 
 

 
Här hittar du fler favoritperenner!



#1 - - Gunilla:

Den jättevädden finns hos mig också.
En riktigt fin och gracil växt.

Trevlig Helg

Svar: Blodörten som du visar på din blogg är ljuvlig!
Anna Melander

#2 - - Marika:

En underbar växt som jag upptäckt ganska nyligen, skall så av den svarta i år, ibland kan de bli lite rangliga . Förvånad över att dina står så fint upp. Trevlig helg!

Svar: Oj, finns det en svart också, spännande! Tror att mina står stadigt för att det är ganska torrt läge + att jag satt en bit armeringsmatta som stöd horisontellt en bit ner.

Anna Melander

#3 - - Louise:

Vilken häftig bild, den översta. Vädden ser gigantiskt hög ut. Jag gillar också vädd men har ingen sån där jättevariant, det kanske vore något att satsa på. Ha en fin helg.


kram louise

Svar: Detsamma!
Anna Melander

#4 - - Ulrika:

Ja den är en stor favorit här också. Bara älskar färgen!
Ha en fin helg!

Svar: Detsamma!
Anna Melander

#5 - - Anja:

Tänka att någon har denna som favorit! Intressant. Hos mig är den ett "hatobjekt" tack vare en ohämmad fröspridning med jobbiga rötter. Men, hos dig uppför den sig kanske och då är den fin.
/Anja

Svar: Där ser man hur olika växter kan bete sig! Min växer i ganska torr och mager jord.
Anna Melander

#6 - - Anja:

Antagligen är beror det på ditt läge. Hos mig växer den nära husgaveln i djup, djup jord där den har fått bilda en pålrot som inte är av denna världen. Den är dessutom ca tre meter hög, vilket iofs är fint. Ofta ser jag små humlor packade intill varandra i bara en enda blomma - kanske 10 eller 20 stk samtidigt ;-)!

/Anja

Svar: Ja då förstår jag att den trivs! Bra med växter som humlor gillar, de behövs!
Anna Melander

#7 - - Ingmarie We/Refugium:

Ett intressant val! Och originellt.

#8 - - Rost och rädisor:

Kommer ihåg den underbara väddbilden från i somras. Trodde vädden behöver full sol. Här välter till och med grekvädden. Antar att min behöver lite bättre stöd runt knäna. Riktigt härlig supersvävare och fina bilder.
Ha det så gott
Anette

Svar: Den får en del sol även om trädet skuggar på em. Ska ta kort på mitt stöd och lägga upp på bloggen. Kul att du kommer ihåg bilden:) ha en fin helg!
Anna Melander

#9 - - Trädgårdsflum:

Den väntade jag skulle få blommor i somras, fick bara blad.
Tycker den ser jättefin ut!
Hoppas att den kommer i år!
Trevlig helg, hej Ewa :)

Svar: Den kommer säkert! Kolla att den står väldränerat. Fortsatt fin helg!
Anna Melander

#10 - - Hackordning:

Åh vad kul att du valt en favorit som jag älskar.
Trevlig helg
Vivian

Svar: Detsamma! Vackra nävor på din blogg!
Anna Melander

#11 - - Den Lykkelige Hagen:

Ja den er jeg også glad i. Den er så fin der den svever over de andre.

#12 - - Kristinas oas:

Vilken fin favorit du har valt! Olika sorters vädd är en favorit här också, så tacksamma och bra för insekterna. Fick en jättevädd av en trädgårdsvän förra året så i år blir första gången den blommar hos mig (om den klarar vintern som liten planta förstås).
Kristina

Svar: Det får vi hoppas att den gör! Jag har sandjord och det trivs den i.
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...