Sommarplåga

Då var det dags för veckans "Blommig fredag"- inlägg. Temat denna gång är alltså sommarplåga. Ord som dyker upp är fästingar, mygg, algblomning, torka, sniglar, kaniner och rådjur. Det först nämnda hör ihop med det sist nämnda...På åkern norr om huset vandrar rådjuren fram och tillbaka i gryning och skymning. Sommartid är de sällan i trädgården men övriga årstider tar de en sväng för att se om jag missat att näta någon stam eller buske som verkar god. Fårull med mycket doft kvar i avskräcker riktigt bra på våren, jag fick behålla alla tulpaner så fort jag hade lagt ut ullen. Fästingar är inte mycket att göra åt, bara vara snabb med att plocka bort - tur att det oftast kliar så mycket att man hinner upptäcka dem. Eftersom normaltillståendet för norra öland är blåst så besväras vi sällan av mygg. Algblomning är det i dammen i början av säsongen men när näckrosorna brett ut sig lite och säven, hästsvans och svärdtåg växt till sig stabiliseras näringsbalansen. Helt klart blir det inte men det är ju ett stycke natur, jag tycker inte att det behöver vara perfekt. Torka är också det ett normaltillstånd för norra Öland sommartid, jag kan inte vattna eftersom vi har kommunalt vatten och det är bevattningsförbud så jag får täckodla och plantera träd och buskar som skänker skugga och välja torktåliga växter. Mördarsniglarna trivs inte här, jag tror det beror på stenmjölsgångarna, den kalkrika jorden och att det är torrt. Kaninerna har jag inget knep för - funderar på att be svärsonen komma hit och skjuta lite.... Så visst finns det en del sommarplågor men mest är det bara sommarnjutning!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Isabell:

Så fint - bra med lite knep inför våren... Har också en liten damm i hörnet med mest skugga, får se om den får vara kvar...

Blev det något fint på blomsterlandet?

Svar: Ska bli spännande att se vad du gör med din nya trädgård! Lite vatten är aldrig fel. Mer alunrot blev det!
Anna Melander

#2 - - Ölandsvindar:

Konstigt nog har jag varken mördarsniglar eller kaniner hos mig och tack och lov har jag den gamla brunnen kvar i trädgården så vi kan köra med vattenspridaren ibland när det är som torrast. Men obalans i dammen har jag fått i år och jag misstänker att det beror på de otroligt varma dagarna vi hade i mars då solen värmde utan några skuggande växter.
/Kerstin

Svar: Kan säkert vara så, våren var ju tidig och solig. Du får plantera fler växter i dammen, jag tror hästsvansen är bra på att binda näring.
Anna Melander

#3 - - tant Otteskrufv:

Det var minsann ingen plåga att titta på dina bilder! Helt underbara! Men kliande fästingbett och betande rådjur m.fl. ...tack och lov har vi inte rabbisar här.Än!

Svar: Tack!
Anna Melander

#4 - - Anette, Mitt hörn av världen:

Vilka härliga bilder! Inte mycket plåga där inte. Man får ta det som det är. I år var det någon larv som åt upp trädens blad både i skogen och trädgården. Mycket löss och till och med jag fick ett fästingbett. Familjen tyckte jag också skulle skaffa fästinghalsband.....Ha en fin helg. /Anette

Svar: Ja, larver glömde jag bland plågorna...tur man glömmer snabbt! Ha en skön helg du med!
Anna Melander

#5 - - Anita:

Oj, när jag ser dina vackra bilder så försvinner alla tankar på sommarplågor all världens väg. Det är väl så. Man får försöka leva så gott det går i harmoni med "plågorna". Och du har ju hittat en hel del knep.

Ha en skön helg!
/Anita

Svar: Ja ibland är det svårare som idag när jag upptäckte att ett tulpanträd blivit ringbarkat.... Men det ska nog bli en underbar helg ändå! Ha det gott!
Anna Melander

#6 - - Meta:

Trotts alla plågor så har du en vacker trädgård att njuta av
Ha en fin lördag
kram Meta

Svar: Tack det samma!
Anna Melander

#7 - - Hélena:

Så vackra bilder! Du har verkligen en vacker trädgård. Ren och skär njutning att titta in hos dig.
Kram Hélena

Svar: Tack, välkommen igen!
Anna Melander

#8 - - Charlotta:

Jamen så skönt att det är mest njutning i alla fall. Så är det här också. Hoppas du slipper de värsta plågorna nästa sommar.

Svar: Att ha en trädgård är nog alltid att föra en ojämn kamp med de vilda djuren och naturens krafter. Det är väl att man ändå får så mycket igen av välbefinnande!!
Anna Melander

#9 - - Merja:

Vilken fin trädgård du se ut att ha! Så fint inramad med buxbom. Gillar de frodiga rabatterna och gångarna! Visst är det en plåga med all ohyra och annat tjafs, men vi trädgårdsintresserade ger oss inte i första taget ;)
Trevlig fortsättning på helgen!

Svar: Nej, med envishet och hårt arbete kommer man långt! Roligt att du gillar trädgården, välkommen hit om du är på Öland någon gång!
Anna Melander

#10 - - Mias Trädgård:

Förstår att det är plågsamt med så mycket odjur runtikring! Vacker trädgård dock! Nergrävt staket? Hoppas ni får njuta denna härliga helg! :) Mia

Svar: Tack, ja funderar ibland på staket men det skulle förstöra utsikten ner mot havet. Så jag får kämpa på med hönsnät, fårull och blodmjöl! Önskar dig en fortsatt fin helg!
Anna Melander

#11 - - Martas rike:

Sååå stiligt med slingrande grusgångar och buxbomshäckar! Jag lider med dig vad gäller rådjur och kaniner. Vi drog upp nät i våras efter närmare 10 års oro och lidande. Det funkar skapligt, fast när de kommer in annan väg (öppen grind), kommer de inte ut sedan.
Jätte, jättesnygga bilder!

Svar: Oops kan riktigt se hur de snurrar runt i trädgården... Vårt problem är att det är ett ganska ödsligt sommarstugeområde så här års så de blir inte störda så ofta.
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...