Välsignad skugga

När jag började göra trädgård av åkern vi byggt vårt hus på utgick jag från en åkerholme med några buskiga träd, det var ett olvon och några vägtorn/getaplar. De utgör nu stommen i trädgården och skänker välsignad skugga heta dagar. De har också fått inspirera till många träd och buskinköp genom åren för att få flera skuggiga områden. Det är detta om räddar mina växter nu plus marktäckning. 

Senaste veckan har vi kompletterat med punktbevattning med vatten från en outnyttjad brunn på vår mark. Vi hinkar upp, fyller en tunna och kör med fyrhjuling till huset. Men det är bara de mest lidande som får en kanna, växter som är relativt nya och ej hunnit sätta djupa rötter. 

Under lönnen Negundo växer solhattar. En zinkbalja med afrikanska margeriter fyller ett hål efter nedvissnade brunnävor.


I skuggan av getapel och olvon överlever julrosor och hostor som i år även fått marktäckning av fårull.



Tulpanträdet har blivit riktigt stort på 10 år och skuggar bra. 






















#1 - - Rost och rädisor:

Skugga är verkligen A och O. Det finns många knep att ta till för att hålla fukten, men det gäller att vara vis av erfarenhet och förebygga redan på våren eller till och med redan när man planerar sin trädgård. Du har lyckats fantastiskt bra!
/Anette

Svar: Ja du har rätt, det är ju verkligen erfarenheten av torra somrar som klarar mkt i min trädgård nu men det innebär ju att jag gjort massor av misstag på vägen och fått flytta växter en hel del.
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...