Tre T!

Öland spirar pågår i helgen, på hela ön är det många saker på gång. Ännu är det inte lika välbesökt som skördefesten  men det är många som tar tillfället att göra en utflykt till trädgårdar, konstnärer, marknader och mycket annat. Jag var inbjuden till B'ströö plantskola i Byxelkrok att prata om hur man lyckas med trädgård i soligt, blåsigt och torrt läge när det dessutom råder bevattningsförbud. Jag pratade utifrån tre T: tak - skapa skugga del av dagen, bryt vinden med träd och buskar, täck- lämna ingen öppen jord, ta bort gräsmattan en bra bit runt träd/buskar och täck med gräsklipp, barkmull, ogräsrens, musselskal, marktäckande växter - vad du har tillgång till! I år har jag täckt på flera ställen med mögligt ensilage som bonden ville bli av med - kanonbra! Välj torktåliga växter t ex gråbladiga, ludna eller feta (!). Det finns massor att välja på! Boel har så många vackra träd, buskar och perenner i sin plantskola, jag kunde duka upp flera bord som fick illustrera mitt tema. 
Imorgon söndag 29 maj har jag öppen trädgård mellan 12-17. Välkommen!


#1 - - Rost och rädisor:

Vilket bra tema att prata runt. Torrt och blåsigt kan det nog vara lite varstans och vill man ha en trädgård som man kan åka ifrån ibland är det ju livsviktigt. Känns som nåt för mig också att tänka på som bor på en sandås.
Allt gott
/Anette

Svar: Ja sandjord släpper igenom vatten snabbt. Har man väl täckt slipper man mkt ogräs också😊
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...