Färg och form

De flesta vill få till en känsla av harmoni i sin trädgård när det gäller färg och form.  Det är inte helt lätt, först måste man lära sig vad man själv tycker om och sen tar det tid för växter att etablera sig och fylla upp platsen. Jag har hittat två färgteman som jag alltid blir nöjd med, det ena är vinrött tillsammans med limegrönt eller gulgrönt och det andra är  grått/silver tillsammans med lila/lavendel. Av olika former är den runda väldigt tacksam att arbeta med, det finns mycket man kan ge klot eller cirkelform. Runt kontrasterar snyggt mot rufsigt, spretigt, smalt - t ex gräs, och perenner med spirformade blomställningar. Här kommer en bildserie med vinrött - limegrönt och runda former!

Fler tankar om färg och form hittar du i Blommig Fredag.
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2016/01/farg-och-form.html?m=1

#1 - - Sanda Cottage:

Det är verkligen fint med det mörkbladiga tillsammans med limefärger!
Och sen har du en massa former som jag gillar. Speciellt rundeln med grusgången runt :)

Ha det gott!

#2 - - Annika Christensen :

Jag blir så glad när jag tittar in till dig. Hoppas hoppas jag kommer till Öland i sommar så jag får se den igen.
Tack för din kommentar jo men jag är nog allt lite envis.
Skön lördagskväll till dig
Annika

#3 - - barfota i mossan:

Håller med om färgkombon, det ena liksom framhäver det andra. Supersnyggt! Kram Katarina

#4 - - Gunilla:

Vilka härliga planteringar och så fint med lime och det mörkbladiga.
Många fina trädgårdsprydnader ser jag också.

Trevlig helg

#5 - - Gunilla:

Vilka härliga planteringar och så fint med lime och det mörkbladiga.
Många fina trädgårdsprydnader ser jag också.

Trevlig helg

#6 - - Carina:

Nu har jag sett samma vy, den med grusgången som drar åt höger, vid olika årstider och tänker varje gång på hur vackra formerna är tillsammans. Visst är det A och O att komma på vad man själv gillar :)

Ha det gott! Carina

#7 - - tant otteskrufv:

Vilka härliga planteingar! Lime och mörka lilaröda kulörer är en praktkombo :)

#8 - - Marika:

Så snyggt med det mörka och ljusa.
Ha det fint!

#9 - - Kitty:

Vackra former och färgkombinationer! :)
/Kitty

#10 - - Trädgård På Djupet:

Ja, vinrött och limgult är verkligen superfint ihop!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...