Höstkänsla

Helgen som gick ägnades åt att komma ifatt lite i trädgården, klippte lavendelkullen, började skörda kvistar av havtorn (stoppar i frysen för lättare plockning) och fortsatte omplantering i en av entrerabatterna. Jag byter ut brunnävan mot hostor och alunrot, vill ha fint längre period av säsongen där. Brunnävan tappar sugen i mitten av sommaren när det regnat för lite. Hostorna klarar sig konstigt nog bättre! Höga gräs och perenner som skobandssolros och rosenflockel dominerar i trädgården. Jag är tacksam för veckans regn som kommit, nu blir hösten vackrare!

Välkommen höst!

#1 - - Rost och rädisor:

Så många fina bilder! Övertygad om att din trädgård går med högt huvud in i hösten. Håller med om att brunnävorna har ett bäst före datum och tar bort från min trädgård också. Det blir helt enkelt för mycket jobb även om de är aldrig så söta när de står i sin glans.
Allt gott
/Anette

Svar: Tack! Ja visst tänker man mer och mer lättskött.. Du som har så mkt annan odling att pyssla om har säkert många bra idéer om det.
Anna

#2 - - Lillianna:

Hej Anna!
Vilken fin trädgård du har!
Jag är nyfiken på vilken kantväxt det är du har? Jag ser att det är buxbom som du har lite bollformade, men vad är den andra växten?

//Lillianna

#3 - - Lisa:

Vad fint du har det. Ser att du har Havtorn tillsammans med andra växter i rabatterna. Får du inte en massa rotskott av Havtornen? Har också havtorn, men mina växer i gräsmattan så klipper av skotten med gräsklipparen.

Svar: Ibland upptäcker jag rotskott men det har än så länge inte blivit ngt stort problem. De nyare sorterna ska vara mindre benägna att skicka rotskott t ex Hikul men jag har haft mina i mer än 10 år, är nog Romeo och Julia.
Anna

#4 - - Lisa:

Tack för svar. Ska nog försöka mig på att ha perenner runt. Ser så träligt ut med buskar som sticker upp ur gräsmattan.

Svar: Läste på lite om havtorn, de är tydligen kvävefixerande så de fixar näringen själva. Kanske till nytta för omgivande perenner?
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...