Höstlök = vårglädje

Första beställningen av tulpan och alliumlök är gjord. Denna gång testar jag Bulbs.se, tyckte deras priser var lite lägre än konkurrenternas. Hittade flera av de sorter Victoria pratade om på morgon-tv i helgen. Verona som ska dofta citron verkar mycket lovande. Tidigare år har jag köpt en färdig blandning med lila, orange och svarta tulpaner ( Lovely Match) från Nelson Garden men den verkar inte finnas med i årets utbud. Jag får försöka få till en liknande mix själv! 
Flera av tulpansorterna beskrivs som långlivade dvs de kommer tillbaka år efter år. Det gillar jag, har inte haft så bra koll på det tidigare. Allium kan man inte få för många av, ska bara tänka på att gräva ner dem under marktäckande perenner som kan dölja blasten. Brunnäva, daggkåpa och funkia är bra på det!
Vilka lökar sätter du i år?
#1 - - Anja :

Jag är så tudelad ang. vårlökar. Sniglarna fullständigt älskar att demolera bladen och allt känns bara olustigt. Visst har jag dock några arter från Botaniska som jag trivs med och som fått vara ifred från sniglarna tack vare att jag har full koll. Sedan är det olika prydnadsbollökar, de stora och maffiga och sorter med lite olika blå nyanser som också är rena snigelgodiset men som jag bara måste ha!
Ska pröva nästa vår med olika snigelmedel och hoppas att någon funkar.
Jag får tacka för kommentaren som jag upptäckte idag i mitt inlägg om japansk zelkova - mitt vårdträd.

Allt gott önskas!
/Anja

Svar: Å vad tråkigt med så mkt sniglar. Har inte haft så mkt bekymmer med det hittills, är troligen för torrt. Däremot är rådjuren ett problem men fårull har lyckats bevara de flesta tulpanerna. Har hört att en del använder det mot sniglar också. Kanske värt att testa! Kram Anna
Anna

#2 - - Annika Christensen :

Verona är helt underbar. Luktar så gott.
Sedan sätter jag Holland Beauty Nelsons nyhet för i år.
Den har jag testat och vet att den kommer tillbaka.
Allt gott
Annika

Svar: Låter bra! Jag måste verkligen lära mig vilka sorter som kommer tillbaka! Kram
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...