När (ska) kan man klippa äppelträden?

 
 
Min pappa klipper äppelträden på vårvintern och jag väntar tills han kommer och hälsar på.... Ibland blir det i augusti! Det finns en grundregel - klipp inte när saven börjat stiga ( om du skär av en gren och det börjar vätska sig så är det för sent!) och klipp inga andra träd än äpple och päron denna årstid. Jag fick för mig att ansa ett körsbärsträd i början av min trädgårdskarriär, det gick inte så bra. Dels så tillhör det den grupp av träd som bara kan klippas under JAS- perioden, dvs juli,augusti och september och dessutom så får man beskära ganska försiktigt, inga grova grenar. Om du vill veta mer om beskärning läs här om detta ämne. http://www.juniper.se/tradvard/index.html
 
 
En trädgård utan äppleträd är ingen trädgård för mig. Om jag bara får välja ett träd så blir det Aroma eller Rubinola, båda så där sötsyrligt krispiga i smaken (och bra motståndskraft mot skorv.)
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...