Funderar på våren!

Det är nu man ska leta fram sina vårbilder och fundera på vad som saknades i rabatterna av krokus, påskliljor och tulpaner! Det känns väldigt långt bort, en underbar lång sommar har passerat och hösten precis börjat. Men jag har märkt att vissa lökar är bra att sätta tidigt, speciellt de som är små i storleken. Tulpanlökar har jag grävt ner i början av december en del år när jag fyndat på rean och det går bra. Kungsängslilja och olika allium är bättre att sätta tidigt. Ruby giant är en ljust lila krokus jag vill ha mer av! Och oranga tulpaner är så snyggt ihop med vinröd alunrot...
 
 
 
#1 - - Evelyn :

Känner igen mig mycket i detta .. Förra året satte jag massor av vintergäck. Tycker de är så fina: Men bara tre kom upp. Vad gjorde jag för fel? Fynda är bra - ju senare på hösten desto roligare att handla, snål Smålänning som man är hahaha. Det blev många timmar utomhus förra hösten innan allt var nere i jorden. Och så härligt i år att få se alla lökar spira! Men tulpanerna fick inte vara ifred - de tog rådjuren hand om.. Det finns fina höstblommande krokus med. Har du dem?

Svar: Man måste ju testa när det är billigt! Men risken med små lökar är att de hunnit torka i butiken och att de inte hinner etablera sig i marken. Blodmjöl och fårull stoppar rådjuren hos mig men man måste vara snabb, så fort de första bladen sticker upp ska man ut och pensla och lägga illaluktande fårull runt!
Anna Melander

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...