Grönt som väcker minnen

 
I min trädgård finns många växter som jag fått av vänner. Det är något speciellt med dem, inte för att de alltid är unika sorter, utan för att de väcker minnen och får mig att tänka på alla härliga människor jag mött genom åren.
 
Min svägerska L planterade en flätad pilhäck och jag fick några pinnar som jag stack ner i jorden. Det är nu ett stort träd som påminner om många trevliga pratstunder!
 
 
 
 
En vän som jobbade  på en plantskola gav mig en bit av sin blå näva Rozanne/Jolly Bee innan den kommit ut i handeln för många år sen. Den blommar fantastiskt hela sommaren och långt in på hösten. Det är underbart med trädgårdsvänner som generöst delar med sig av plantor!
 
 
 
 
Buxbomshäckarna som omger flera av rabatterna är en blandning av köpta plantor och sticklingsförökade plantor. Den första häcken jag planterade knipsade jag sticklingar till hemma hos S i Tranås. Det är den finaste häcken! 
 
 
 
 
I växthuset vecklar fikonet ut sina blad i denna stund. Det var en liten krukväxt som A&A hade med sig när de kom på middag för kanske 10 år sen. Den lilla flaskan som prydde krukan sitter kvar!
 
 
 
Och till slut "Kerstins"ros som doftar underbart, blommar någon vecka och sprider sig ohejdat i en vanlig rabatt.... En släktros som följt med i flera generationer!
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...